Trend rozwoju piw bezalkoholowych i niskoalkoholowych w ciągu ostatnich lat.
Piwa bezalkoholowe, obecne na krajowym rynku od kilku lat, w przeciągu ostatnich kilkunastu miesięcy zaczęły odnotowywać wzrost popularności. Oferowane jak dotąd tylko przez duże browary zrzeszone w koncernach, piwa o zawartości poniżej 0,5% pojawiły się również w portfolio browarów rzemieślniczych, a dodatkowo zwiększyła się ich różnorodność smakowa. Skąd wziął się nagły skok popularności piw bezalkoholowych i jakie występują w nic różnice?
Stan rynku piw bezalkoholowych
Pierwsze rzemieślnicze piwa bezalkoholowe zaczęły pojawiać się na rynku w 2016 roku. Wtedy na półkach sklepowych pojawiły się piwa takie jak Be Free z browaru Doctor Brew (<0,5% alk.), Noteckie Bezalkoholowe z browaru Czarnków (<0,5% alk.) oraz niskoalkoholowe 1 na 100 z browaru Kormoran (1% alk.). W tym czasie na rynku obecne już były bezalkoholowe i niskoalkoholowe piwa z browarów Grupy Żywiec, Kompanii Piwowarskiej czy grupy Carlsberg Polska – w tym m.in. szeroko reklamowane przez Penelope Cruz piwo Karmi.
W 2014 roku browary koncernowe wypuściły na rynek 6 nowych piw o zawartości do 0,5% alk. oraz 1 nowe piwo Radler do 2% alk. Rok później wśród nowości pojawiło się 1 piwo do 0,5% i 2 piwa do 2%. Dopiero od 2017 roku, wraz ze wzrostem dynamiki nowych piw bezalkoholowych wprowadzanych na rynek przez browary rzemieślnicze, wzrosła również liczba premierowych piw poniżej 0,5% w wydaniu dużych browarów koncernowych. Szczególnie rekordowym pod tym względem był rok 2018. Na rynku pojawiło się wtedy 17 rzemieślniczych piw do 0,5%, 20 piw do 2% oraz 11 koncernowych piw do 0,5%. W 2019 roku dynamika rynku piw bezalkoholowych utrzymuje się na podobnym poziomie.
Różnorodność piw bezalkoholowych w segmencie do 0,5%
Podstawową różnicą dotyczącą piw bezalkoholowych produkowanych przez browary rzemieślnicze i browary koncernowe jest zawartość alkoholu. W dużych browarach dominują piwa o zawartości 0,0%, podczas gdy w browarach rzemieślniczych stanowczą większością są piwa do 0,5% alk., a więc zawierające w sobie śladowe ilości alkoholu. Pierwsze rzemieślnicze 0,0% pojawiły się na rynku w 2019 roku, ale na skutek decyzji piwowarów były wycofywane ze sklepowych półek.
Od 2018 roku zaczęła pojawiać się różnorodność stylów piw bezalkoholowych. Do 2018 roku piwa rzemieślnicze do 0,5% były stuprocentowo lagerami. Podobnie piwa z browarów koncernowych o zawartości do 0,5% alkoholu oparte były na bazie lagera lub radlera – najczęściej lagera z dodatkiem soku lub aromatu owocowego. W 2018 roku po raz pierwszy pojawiły się bezalkoholowe India Pale Ale, American Pale Ale, Sour Ale oraz Red Ale. Odpowiedzą na rzemieślnicze piwa bezalkoholowe, było wprowadzenie przez browary koncernowe w 2019 roku bezalkoholowych piw IPA, Witbier czy Hefeweizen.
Różnorodność piw bezalkoholowych powyżej 0,5%
W segmencie piw niskoalkoholowych (0,5% do 2%) różnorodność stylów jest zdecydowanie większa niż w przypadku piw bezalkoholowych. W 2016 roku, jako pierwsze na rynku piw rzemieślniczych, pojawiło się „Kormoran 1 na 100” w stylu American Pale Ale. Z koleii w 2017 roku wśród piw niskoalkoholowych zadebiutowały style Lager, Rye Ale, Milk Stout oraz Gose. Rok później pojawiły się również Witbier, Sour Ale czy IPA. Spośród koncernowych piw o zawartości do 2% alkoholu, niemal 100% stanowią Radlery z dodatkiem różnych soków i aromatów owocowych.
Największą grupę dodatków do piw bezalkoholowych stanowią owoce w formie pulp i soków, a także liście herbaty. Każdy z tych dodatków ma za zadanie uzupełnienie smaku piwa bezalkoholowego. Dodatkowym celem jest ukrycie charakterystycznego smaku brzeczki, wynikającego z niskiego ekstraktu początkowego piw bezalkoholowych i niskoalkoholowych.
Które piwa są najbardziej popularne?
Jak wynika z raportu przygotowanego w 2018 roku przez blog Piwna Zwrotnica – najczęściej wybieranymi piwami rzemieślniczymi segmentu piw nisko- i bezalkoholowych są Miłosław Bezalkoholowe IPA oraz Kormoran 1 na 100. Wpłynęła na to między innymi szeroka dystrybucja, nie tylko w sklepach specjalistycznych, ale także popularnych sieciach handlowych. Większość konsumentów sięga po piwa bezalkoholowe kilka razy w miesiącu, a część kilka razy w tygodniu. Związane jest to w większości z koniecznością prowadzenia pojazdów lub świadomą decyzją o rezygnacji z napojów alkoholowych. Dostępność piw bezalkoholowych w uległa znaczącej poprawie równocześnie z rosnącą różnorodnością tego typu piw na rynku oraz wzrostem zainteresowania ze strony konsumentów. Piwa bezalkoholowe i niskoalkoholowe uznawane były dotąd za „bezsmakowe” lub przesłodzone. Dzięki wprowadzeniu na rynek wysokiej jakości piw takich jak Miłosław Bezalkoholowe IPA czy 1 na 100, pojawiła się akceptacja ze strony konsumentów. Ponadto kupujący chętniej zaczęli sięgać po informacje dotyczące sposobu produkcji tego typu piw.
Skąd konsumenci dowiadują się o piwach niskoalkoholowych?
Wiadomości o piwach bezalkoholowych czerpane są głównie z profilów browarów w kanałach social-media. Poza tym, podczas wizyt w pubach i multitapach informacje o możliwości zamówienia piwa bez % udzielane są przez barmanów. Ponad 60% osób decyduje się na wybór piwa niskoalkoholowego w granicach do 1,5%. Pozostała grupa preferuje wybór piwa bezalkoholowego do 0,5% zawartości alkoholu. Niemal 100% osób deklaruje, że sięgnie po piwa bezalkoholowe lub niskoalkoholowe w przyszłości. Duża część z nich poleci takie piwa swoim znajomym lub rodzinie. Dzięki stałemu zainteresowaniu piwami bezalkoholowymi i niskoalkoholowymi ta gałąź rynku piw rzemieślniczych będzie się rozwijać. Dotyczy to zwłaszcza sezonu letniego, kiedy spożycie piw o niskim % zawartości alkoholu wzrasta. Dodatkowo piwa takie jak Miłosław Bezalkoholowe IPA wpisały się na stałe w świadomość konsumentów i przestały być postrzegane jako gorsze.
Jak piwa bezalkoholowe są odbierane przez rynek?
Wśród browarów rzemieślniczych jednym z liderów produkcji piw bezalkoholowych jest marka MadDriver. Zajmuje się ona wyłącznie segmentem rynku piw do 0,5% zawartości alkoholu. W 2019 roku MadDriver wprowadził na rynek pierwsze ciemne bezalkoholowe piwo w stylu Stout. Najwięcej nowych bezalkoholowych piw w ciągu ostatnich trzech lat wyprodukowały browary Wąsosz, Na Jurze oraz Doctor Brew. Dużym zainteresowaniem na rynku cieszyły się bezalkoholowe IPA warzone przez browary Inne Beczki, Szpunt czy BeerLab. W 2018 roku podczas Konkursu Piw Rzemieślniczych w Poznaniu po raz pierwszy przyznano nagrodę w kategorii „Piwo niskoalkoholowe i bezalkoholowe”. Świadczy to o wpisaniu się na stałe tego typu piw w obecny rynek piwa w Polsce.
Chcecie więcej?
- Ile piw wymrażanych wyprodukowały polskie browary w latach 2016-2019?
- Czy piwa belgijskie na polskim rynku mają się dobrze?
- Jak się ma w Polsce lager?