Przewiń do treści
Twitter Facebook Instagram Wstecz Szukaj
Przewiń do treści

Czy piwa bezalkoholowe opanowały polski rynek?

Czy piwa bezalkoholowe opanowały polski rynek?
Czy piwa bezalkoholowe opanowały polski rynek?

Trend rozwoju piw bezalkoholowych i niskoalkoholowych w ciągu ostatnich lat.

Piwa bezalkoholowe, obecne na krajowym rynku od kilku lat, w przeciągu ostatnich kilkunastu miesięcy zaczęły odnotowywać wzrost popularności. Oferowane jak dotąd tylko przez duże browary zrzeszone w koncernach, piwa o zawartości poniżej 0,5% pojawiły się również w portfolio browarów rzemieślniczych, a dodatkowo zwiększyła się ich różnorodność smakowa. Skąd wziął się nagły skok popularności piw bezalkoholowych i jakie występują w nic różnice?

Stan rynku piw bezalkoholowych

Pierwsze rzemieślnicze piwa bezalkoholowe zaczęły pojawiać się na rynku w 2016 roku. Wtedy na półkach sklepowych pojawiły się piwa takie jak Be Free z browaru Doctor Brew (<0,5% alk.), Noteckie Bezalkoholowe z browaru Czarnków (<0,5% alk.) oraz niskoalkoholowe 1 na 100 z browaru Kormoran (1% alk.). W tym czasie na rynku obecne już były bezalkoholowe i niskoalkoholowe piwa z browarów Grupy Żywiec, Kompanii Piwowarskiej czy grupy Carlsberg Polska – w tym m.in. szeroko reklamowane przez Penelope Cruz piwo Karmi. 

W 2014 roku browary koncernowe wypuściły na rynek 6 nowych piw o zawartości do 0,5% alk. oraz 1 nowe piwo Radler do 2% alk. Rok później wśród nowości pojawiło się 1 piwo do 0,5% i 2 piwa do 2%. Dopiero od 2017 roku, wraz ze wzrostem dynamiki nowych piw bezalkoholowych wprowadzanych na rynek przez browary rzemieślnicze, wzrosła również liczba premierowych piw poniżej 0,5% w wydaniu dużych browarów koncernowych. Szczególnie rekordowym pod tym względem był rok 2018. Na rynku pojawiło się wtedy 17 rzemieślniczych piw do 0,5%, 20 piw do 2% oraz 11 koncernowych piw do 0,5%. W 2019 roku dynamika rynku piw bezalkoholowych utrzymuje się na podobnym poziomie. 

Dynamika zmian rynku piw bezalkoholowych w Polsce
Dynamika rynku piw bezalkoholowych w Polsce

Różnorodność piw bezalkoholowych w segmencie do 0,5%

Podstawową różnicą dotyczącą piw bezalkoholowych produkowanych przez browary rzemieślnicze i browary koncernowe jest zawartość alkoholu. W dużych browarach dominują piwa o zawartości 0,0%, podczas gdy w browarach rzemieślniczych stanowczą większością są piwa do 0,5% alk., a więc zawierające w sobie śladowe ilości alkoholu. Pierwsze rzemieślnicze 0,0% pojawiły się na rynku w 2019 roku, ale na skutek decyzji piwowarów były wycofywane ze sklepowych półek. 

Od 2018 roku zaczęła pojawiać się różnorodność stylów piw bezalkoholowych. Do 2018 roku piwa rzemieślnicze do 0,5% były stuprocentowo lagerami. Podobnie piwa z browarów koncernowych o zawartości do 0,5% alkoholu oparte były na bazie lagera lub radlera – najczęściej lagera z dodatkiem soku lub aromatu owocowego. W 2018 roku po raz pierwszy pojawiły się bezalkoholowe India Pale Ale, American Pale Ale, Sour Ale oraz Red Ale. Odpowiedzą na rzemieślnicze piwa bezalkoholowe, było wprowadzenie przez browary koncernowe w 2019 roku bezalkoholowych piw IPA, Witbier czy Hefeweizen.

Różnorodność piw bezalkoholowych powyżej 0,5%

W segmencie piw niskoalkoholowych (0,5% do 2%) różnorodność stylów jest zdecydowanie większa niż w przypadku piw bezalkoholowych. W 2016 roku, jako pierwsze na rynku piw rzemieślniczych, pojawiło się „Kormoran 1 na 100” w stylu American Pale Ale. Z koleii w 2017 roku wśród piw niskoalkoholowych zadebiutowały style Lager, Rye Ale, Milk Stout oraz Gose. Rok później pojawiły się również Witbier, Sour Ale czy IPA. Spośród koncernowych piw o zawartości do 2% alkoholu, niemal 100% stanowią Radlery z dodatkiem różnych soków i aromatów owocowych.

Największą grupę dodatków do piw bezalkoholowych stanowią owoce w formie pulp i soków, a także liście herbaty. Każdy z tych dodatków ma za zadanie uzupełnienie smaku piwa bezalkoholowego. Dodatkowym celem jest ukrycie charakterystycznego smaku brzeczki, wynikającego z niskiego ekstraktu początkowego piw bezalkoholowych i niskoalkoholowych. 

Różnorodność piw bezalkoholowych w Polsce w latach 2014-2018
Różnorodność piw bezalkoholowych w latach 2014-2018

Które piwa są najbardziej popularne?

Jak wynika z raportu przygotowanego w 2018 roku przez blog Piwna Zwrotnica – najczęściej wybieranymi piwami rzemieślniczymi segmentu piw nisko- i bezalkoholowych są Miłosław Bezalkoholowe IPA oraz Kormoran 1 na 100. Wpłynęła na to między innymi szeroka dystrybucja, nie tylko w sklepach specjalistycznych, ale także popularnych sieciach handlowych. Większość konsumentów sięga po piwa bezalkoholowe kilka razy w miesiącu, a część kilka razy w tygodniu. Związane jest to w większości z koniecznością prowadzenia pojazdów lub świadomą decyzją o rezygnacji z napojów alkoholowych. Dostępność piw bezalkoholowych w uległa znaczącej poprawie równocześnie z rosnącą różnorodnością tego typu piw na rynku oraz wzrostem zainteresowania ze strony konsumentów. Piwa bezalkoholowe i niskoalkoholowe uznawane były dotąd za „bezsmakowe” lub przesłodzone. Dzięki wprowadzeniu na rynek wysokiej jakości piw takich jak Miłosław Bezalkoholowe IPA czy 1 na 100, pojawiła się akceptacja ze strony konsumentów. Ponadto kupujący chętniej zaczęli sięgać po informacje dotyczące sposobu produkcji tego typu piw.

Skąd konsumenci dowiadują się o piwach niskoalkoholowych?

Wiadomości o piwach bezalkoholowych czerpane są głównie z profilów browarów w kanałach social-media. Poza tym, podczas wizyt w pubach i multitapach informacje o możliwości zamówienia piwa bez % udzielane są przez barmanów. Ponad 60% osób decyduje się na wybór piwa niskoalkoholowego w granicach do 1,5%. Pozostała grupa preferuje wybór piwa bezalkoholowego do 0,5% zawartości alkoholu. Niemal 100% osób deklaruje, że sięgnie po piwa bezalkoholowe lub niskoalkoholowe w przyszłości. Duża część z nich poleci takie piwa swoim znajomym lub rodzinie. Dzięki stałemu zainteresowaniu piwami bezalkoholowymi i niskoalkoholowymi ta gałąź rynku piw rzemieślniczych będzie się rozwijać. Dotyczy to zwłaszcza sezonu letniego, kiedy spożycie piw o niskim % zawartości alkoholu wzrasta. Dodatkowo piwa takie jak Miłosław Bezalkoholowe IPA wpisały się na stałe w świadomość konsumentów i przestały być postrzegane jako gorsze.  

Jak piwa bezalkoholowe są odbierane przez rynek?

Wśród browarów rzemieślniczych jednym z liderów produkcji piw bezalkoholowych jest marka MadDriver. Zajmuje się ona wyłącznie segmentem rynku piw do 0,5% zawartości alkoholu. W 2019 roku MadDriver wprowadził na rynek pierwsze ciemne bezalkoholowe piwo w stylu Stout. Najwięcej nowych bezalkoholowych piw w ciągu ostatnich trzech lat wyprodukowały browary Wąsosz, Na Jurze oraz Doctor Brew. Dużym zainteresowaniem na rynku cieszyły się bezalkoholowe IPA warzone przez browary Inne Beczki, Szpunt czy BeerLab. W 2018 roku podczas Konkursu Piw Rzemieślniczych w Poznaniu po raz pierwszy przyznano nagrodę w kategorii „Piwo niskoalkoholowe i bezalkoholowe”. Świadczy to o wpisaniu się na stałe tego typu piw w obecny rynek piwa w Polsce.  

                          Piwna Zwrotnica
Autorem tego wpisu jest: Piwna Zwrotnica
Piwna Zwrotnica - blog specjalizujący się w tematyce piwa rzemieślniczego. Karolina i Kacper - autorzy bloga - od kilku lat zajmują się przygotowywaniem podsumowań i statystyk dotyczących działalności rynku piwa rzemieślniczego w Polsce. Dodatkowo pasjonuje ich wizualny aspekt piwa oraz kulisy jego tworzenia.

Komentarze